Veterantræf i Roskilde. Det er veteranen til venstre.
Netop hjembragt. Nummerpladerne er skiftet ud med historiske sorte plader.
Bilens farver er lige så originale som chaufføren !!!
Good Look Concour til Classic Race Århus. En udklædningskonkurrence hvor man skal være udklædt tidstypisk i forhold til bilen.
Tidstypisk udklædning. Den gamle franskmand m. baguette og Renault cocnac.
Fræsning og boring af gevindhuller i manifold.
Den nye karburator krævede større boltafstand.
Ventildæksel males.
Nyt topstykke affedtes og klargøres.
Gevindet til temperaturføleren passede ikke. Det gør det nu!
Der manglede et gevind til vandpumpen. Så laver vi bare et.
Nye originale ventiler. Indsugningsventilerne er større end de oprindelige.
Nye ventilfjedre.
Renault 12 topstykket er nu lige til at montere.
Topdødpunktet på cyl. 1 udmåles for nyt tændingsmærke.
Motoren er nu færdig og ombygget til en Renault 12 model på 1289ccm. Strømfordeleren også udskiftet til elektronisk tænding.
Motoren tunet så "motorhjelmen" ikke kan lukkes,
Næste project er at få PORTET topstykket. Dvs. overflødigt gods skal slibes væk fra indsugningskanalerne, så flowet i motoren forbedres.
Den lyse kant langs ventilsædet er et sted hvor der dannes hvirvler i gasblandingen. Den skal fræses bort.
Det forbedrede "åndedræt" vil give højere ydelse og bedre benzinøkonomi.
Der er nok at gå i gang med. Kanter, grater, grimme støbeskæl og ujævne overflader skal alt sammen slibes bort
Tuningsmesteren har lovet en effektforøgelse på mindst 10 %.
Ny termostat og vandpumpepakning bliver monteret.
Sa kom delene hjem fra tuneren. Manifoldet er planslebet.
Manifoldets kanaler er også slebet og portene er tilpasset så de passer med topstykket.
Overfladerne er ikke spejlblanke. Det skal de heller ikke være. Benzindampene skal nærmest "holdes i live" undervejs.
Både indsugning og udstødning er slebet og pudset.
Til sidst blev der slebet 0,6 mm at topstykket. Kompressionsforholdet hævet fra 8,5:1 til 9:1.
Gisselfeld Motorshow 2013.
Lidt frankofil har man vel lov at være.
Mange tilskure var interesseret i Futte.
Renault-træf på Tåsinge 2013.
2 Estafetter og en bus.
Nye gardiner.....
og auto pude.
Klar til langtur. Bemærk den nye radio og kaffekrus.
Nye tidstypiske runde sidespejle.
Motoren manglede kompression på den ene cylinder.
så (næsten) nye cylindre og stempler blev monteret.
Topstykket afmonteres.
Bundkarret afmonteres.
Plejlstængerne er nu tilgængelige for demontering.
"Våde forringer" er nemme at pille op af motorblokken.
De gamle stempler var nu ikke så dårlige, men kompressionen var alligevel forbedret pænt efter reparationen.
Kølevandskammeret nu rengjort og klar til montering af foringerne.
Højden af cylindrene justeres ved hjælp af papirpakninger i forskellig tykkelse.
Stemplerne monteres i cylindrene.
Lejeskålene smøres.
Foringerne monteres.
Plejlstængerne momentspændes.
2014 sæsonen begynder træls. Futte skal have lavet pladearbejde og lakeres.
Bulen skal rettes ud.
Hele køkkenet er fjernet, for at pladesmeden kan komme til.
Det blev næsten vinter før Futte var klar. Bemærk nu med bagkofangere.
Bremser og hjulophæng fik en ordentlig omgang. Nu klar til 2015 sæsonen.
Renault træf på Hampen sø camping 2015.
Michael fra Nordsjælland er en køber, som jeg kun kan være tilfreds med.
Sorgen at skille sig af med Futte måtte skylles ned med lidt rødvin.